Nieuws

Hierbij wordt u van harte uitgenodigd voor één van onderstaande sectieavonden waar we elkaar ontmoeten als leden van onze wijkgemeente rondom het jaarthema van de PKN:

OPEN HUIS …. GASTVRIJE GEMEENTE

Deze sectieavonden worden gehouden op:

woensdag 14 febr: sectie 3,  De Maten, Stationskwartier en buitengebied Kamper zijde
woensdag 21 febr: sectie 1,  Binnenstad, Brunnepe, Greente, Haatland, Hanzewijk, Hagenbroek
donderdag 8 maart: sectie 2,  Flevowijk en buitengebied IJsselmuider zijde
woensdag 14 maart: sectie 4,  Cellesbroek en Middenwetering
donderdag 22 maart:  sectie 5,  Zuid, Bovenbroek en Onderdijks

Als u niet kunt op de avond van uw sectie, bent u op een andere avond net zo welkom.

Elke avond begint om 20.00 uur (inloop met koffie om 19.45 uur) en wordt gehouden in ons Kerkelijk Centrum Open Hof. We streven ernaar om rond 21.45 uur de avond te besluiten.
Heeft u vervoer nodig naar het Open Hof? Neem dan even contact op met uw sectiecoördinator.

Graag tot ziens op één van de sectieavonden.

 

Namens de Taakgroep Pastoraat,

Hans Voerman, (voorzitter) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Harmien Hooiveld (coördinator sectie 1) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Jenny van der Steeg (coördinator sectie 2) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Benno Ludden (coördinator sectie 3) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Jan Nammensma (coördinator sectie 4) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Betsie Leidekker (coördinator sectie 5) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Cantate BWV 22, die zondag 11 februari in de oude Burgwalkerk wordt uitgevoerd, is door Bach geschreven als onderdeel van zijn sollicitatie naar de vacante positie als Thomaskantor in Leipzig in februari 1723. De cantate is bedoeld voor de laatste zondag voor het begin van de Vijftigdagentijd.

De lezing van deze zondag volgens het Lutherse jaarrooster is Lucas 18:31-43, waarin Jezus zijn discipelen vertelt van zijn komende opgang naar Jeruzalem en over zijn genezing van een blinde bedelaar.

De cantate staat stil bij het eerste deel van de tekst. Hoewel, "stil staan" geeft op geen enkele manier adequaat weer wat er in de cantate gebeurt: Bach maakt er een beweging van, waarin wij met de discipelen beginnen verward te reageren op Jezus boodschap en te eindigen met het meedansen met Jezus op weg naar Jeruzalem. Geen stilstaan dus, maar een beweging, van chaos naar dans, waarin wij meegenomen worden.

Waarom begrijpen de discipelen van Jezus niet wat Hij hen vertelt? Zijn ze zo dom? De blinde snapt meteen de betekenis van Jezus en hij brult "Jezus, zoon van David, heb medelijden met me". Is Lukas bezig met een Zen-raadsel, waarin de blinde bedelaar het wel begrijpt, maar de ziende discipelen niet? Of verwijst hij naar een soort van kosmisch toeval, noem het maar predestinatie, dat maakt dat de ene het wel snapt en de andere niet?

Dat kan niet waar zijn. Lukas stelt pas na dood en opstanding van Jezus en na de gebeurtenissen in Handelingen zijn Evangelie op, als een verslag van de gebeurtenissen die hem zijn overgeleverd door diverse ooggetuigen. En hij schrijft het om nieuwe lezers te overtuigen van de betrouwbaarheid van het geheel. De discipelen waren, in de tijd dat Lucas zijn Evangelie schreef, geestelijke reuzen, olympiërs van het geloof. Niemand in de vroege kerk twijfelde aan hun begrip. Dus Lukas zal dit bijbelstuk niet als kritiek op hen bedoeld hebben.

Om deze tekst te begrijpen moet je doen wat Bach doet, de tekst existentieel lezen. De wil om de tekst te begrijpen is al veel te rationeel voor deze prachtige tekst. Je moet als lezer van de tekst en hoorder van de cantate met de discipelen in de war zijn: wees onderdeel van de verwarde fuga van stemmen, hakkel mee met "was", "das" en "war".

We staan namelijk in het kerkelijk jaar vlak voor de vastentijd. En dus worden we, net als de discipelen vroeger, geconfronteerd met de aankondiging van de Opgang naar Jeruzalem. En met de vraag of we blind zijn of ziende.

En dan verandert de cantate langzaam maar zeker in een prachtige, ingetogen, maar intens sierlijke dans, waarin de ziende blinde, aangetrokken, door Jezus, met hem mee kan lopen in zijn Opgang. Uit mezelf begrijp ik Jezus' merkwaardige tekst over de Opgang naar Jeruzalem niet en uit mezelf loop of dans ik niet mee naar Jeruzalem, maar als Jezus mij meetrekt, dan zal ik het volledig verstaan en zal ik met duizend vreugden naar Jeruzalem gaan! Wij, huidig kerkvolk, zijn zowel de onwetende discipel als de blinde. Beiden moeten leren te begrijpen wat Jezus zegt door met Hem mee te gaan. En wat zegt hij dan eigenlijk?

Het onbegrijpelijke zit 'em niet in zijn aankondiging van zijn lijden en sterven en opstanding.

Het onbegrijpelijke zit 'em erin dat de Opgang een Ondergang lijkt. Het machtige Woord uit het begin, dat zonnen doet ontbranden en zwarte gaten doet imploderen, dat de verbijsterende veelheid in de natuur laat evolueren en dat, onvoorstelbaar, maakt dat de wereld overal altijd veel complexer is dan op het eerste gezicht lijkt, dat machtige Woord, wordt in het midden der tijden mens met de mensen, en zal de wereld niet als een superman met glijmiddel onbeschadigd kunnen verlaten. Hij leeft en lijdt en danst en struikelt net als wij. De Opgang naar Jeruzalem, dat is in feite de Vleeswording van het Woord, en dat is geen filosofisch gedachtensprongetje. Deze ondergang, die uitloopt op de concrete kruisdood met Pasen, is namelijk tegelijk de verhoging. Wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen, zegt Paulus ergens in een van zijn brieven. Het is inderdaad geen Trumpiaanse waarheid van macht en eigen volk eerst, waar we het hierover hebben, maar van mededogen en rechtvaardigheid, van liefde en berouw.

En Bach, heeft hij met deze cantate de positie verworven van Thomas-Kantor in Leipzig? Ja, dat heeft hij, maar niet nadat een aantal andere kandidaten zich hadden teruggetrokken. Nu ja, verzuchtte een gemeenteraadslid, als je niet de beste kunt krijgen, dan moet je maar genoegen nemen met een gemiddelde. Een gepaste straf zou zijn, dat dit gemeenteraadslid ergens in een hellekring van Dante in de eeuwigheid naar deze cantate moet luisteren. Maar ja er is mededogen en vergeving, ook voor hem.

Ds. Wilbert Dekker voorganger
Serena Perez alt
Aart Mateboer tenor
Lars Terray bas
Sander van den Houten organist
Bachkoor & -orkest Kampen
onder leiding van Bob Vaalburg

Zondag 11 februari 2018, burgwalkerk om 17.00 uur. De toegang is gratis, een gift bij de uitgang is nodig om de onkosten te betalen.

Ook op zondag 11 februari is in de hal van Open Hof voor en na de morgendiensten de 40dagentijd kalender verkrijgbaar. De 40dagentijd kalender 2018 bevat meditatieve teksten, gebeden, overwegingen en tips over het thema 'Onvoorwaardelijke liefde'. Iedere donderdag is er informatie over de projecten van Kerk in Actie, waarin moeders, vaders of andere verzorgers centraal staan.

De kalender kost € 3,- per stuk (aub contant en gepast!). U kunt de kalender ook bestellen in de webwinkel van de Protestantse Kerk voor € 4,- per stuk.

De Taakgroep Eredienst.

Zoeken

ONDERWERPEN

LAATSTE TWEETS

Jeugdkerk organiseert ontmoetingsdienst https://t.co/4MbljhvtYT #Nieuws https://t.co/Py8yUoOQnK
Bestelling huispaaskaars 2018 https://t.co/OKGHPOrJQB #Nieuws

Lelystraat 49, 8265 BB Kampen

Impressie

© Copyright 2017 . Alle rechten voorbehouden website door web by step

Zoeken